donderdag 15 januari 2015

Italië 2015 deel 1

Ook dit jaar gaan we in de wintermaanden de zon maar weer eens opzoeken, zij het nu niet in Spanje, maar de reis gaat dit jaar naar Italië.

De afgelopen periode heb ik gebruikt om o.a. zonnepanelen op de camper te monteren waarvan we hopen dat we er in Italië veel profijt van zullen hebben. Ik heb 3 zonnepanelen van 150 Wp gemonteerd met een 40 Watt laadregelaar wat voldoende moet zijn om in onze stroombehoefte te voorzien.

Woensdag 7 januari

Na een paar dagen inpakken zijn we vertrokken naar onze eerst tussenstop in Landgraaf bij Wereldtuinen Mondo Verde. Ik hier nog een dagje gewerkt en we hebben onze zoon Lieuwe bezocht. Het weer was niet best dus eigenlijk wel goed om nu te vertrekken.

Vrijdag 9 januari
Na de middag zijn we vertrokken richting het zuiden. We hebben ervoor gekozen om via Bazel, Zwitserland en de Gotthardtunnel naar Italië te reizen.
Het is vandaag weer verschrikkelijk slecht weer met heel harde wind en windstoten. Op een gegeven moment komen we op de A61 even voor Alzey in de file te staan. Dit heeft al met al 2 uur geduurd eer we een afslag bereikten en van de weg werden geleid. Achteraf bleek dat de hele weg vanaf Alzey in verband met de storm was afgesloten voor alle verkeer zwaarder dan 3,5 ton en alle verkeer met een aanhanger.
Het was ook in de plaats Alzey dus een drukte van belang met vrachtwagens die allemaal een alternatieve route of een slaapplek zochten. Hierdoor was het alleen maar mogelijk om met het verkeer mee te schuifelen in de hoop dat je alsnog iets vooruit komt. We hebben tenslotte op een industrieterrein een plaatsje tussen de vrachtwagens gevonden waar we de nacht konden doorbrengen.
Zaterdag 10 januari
Ook vandaag is het stuk A61 nog steeds afgesloten in verband met de storm en moeten we eerst even een stukje binnendoor om even verderop de snelweg weer te kunnen pakken.
Aangekomen bij de grensovergang bij Bazel een 10-dagenkaart voor de camper gehaald en een vignet voor de aanhangwagen en de rit in Zwitserland voortgezet. We hebben lekker droog weer en een aangenaam temperatuurtje.
We hadden in gedachten om vandaag maar iets langer door te gaan rijden mede door de weersverwachting voor zondag waar werd gesproken over sneeuw in de middag. Dit willen we graag voorkomen en het zou dan ook mooi zijn als we de Gotthardtunnel door zouden kunnen komen.
Dit is helaas niet helemaal gelukt omdat het te donker werd waardoor het niet verantwoord werd om op een dergelijke onbekende weg met vele tunnels door te gaan rijden.
We hebben dan ook maar een afslag genomen bij een plekje bij een meer en daar bij de Lidl een plaatsje gevonden om te overnachten. We blijken te zijn aangekomen in Fluëlen, de coördinaten N46°53'41",O 8°37'32".

Zondag 11 januari
Als we wakker worden horen we de regen op het dak kletteren en het valt dan ook niet mee om op te staan ondanks het feit dat er voor vandaag ook sneeuwval is voorspeld.

Nu lijkt het er totaal nog niet op maar we horen op het nieuws dat tegen de middag de regen over zal gaan in sneeuw. We laten gauw de hond uit en gaan op stap. Het is koud en het regent.
We zijn net op tijd vertrokken want we zijn nog maar net onderweg of er begint al natte sneeuw te vallen die al gauw overgaat in droge sneeuw. In no-time ligt er dan ook een laagje sneeuw op de weg en komen we al schuifauto’s tegen die de weg schoon vegen. We moeten nog een aantal kilometers naar de Gotthardtunnel en er komt steeds meer sneeuw. Als we dat maar halen want ik heb geen zin in het omleggen van de sneeuwkettingen. Deze heb ik in 2013 nieuw gekocht en ze zijn het zakje nog niet uit geweest en ik zou dus niet weten hoe ze er om heen gelegd moeten worden, zeker niet in deze kou. Volgend jaar maar eens droog oefenen denk ik.

We halen de Gotthardtunnel net op tijd, dit had niet een half uur later moeten zijn dan hadden we de kettingen alsnog om moeten leggen.
Na de tunnel is het weer al weer een stuk beter, het zonnetje schijnt heerlijk en het is droog.

Om 6 uur komen we, na een saaie vlakke route, aan in Modena waar we op een industrieterrein een parkeerplekje innemen. (N44°38'54",O 10°57'36"). Het is hier nu wel weer koud met zo’n 4 graden Celcius.

Maandag 12 januari
Ook vandaag beginnen we onze route weer over de tolwegen maar het is nu niet meer een saaie vlakke weg maar een hele bochtige weg met vele tunnels.

Tot Florence volgen we de tolweg en vandaar gaan we over op de vrije wegen via Siena richting Middellandse zee. We hebben ons vooraf aangemeld bij Fattore Amico, een organisatie waar je lid van kunt worden en daardoor bij de aangesloten boerenbedrijven gratis op hun terrein kunt overnachten. We besluiten vandaag in de buurt van Grosseto een boerderij op te zoeken. Volgens het boekje wat we hebben gekregen is er plaats voor 4 campers en gezien het nu niet zo druk zal zijn zullen we hier nu wel plek vinden. We draaien een klein weggetje in en aangekomen bij de boerderij blijkt al gauw dat dit niet gaat lukken. De boerderij is heel klein en we vragen ons dan ook af waar dan nog 4 campers zouden moeten worden geparkeerd. Voor ons is de inrit al een probleem en aangezien we niemand op de boerderij aantreffen gaan we maar weer verder.
Rijdend over de SS1 langs de Middellandse Zee zien we op de navigatie een camperplek in Montalto Marina op het scherm verschijnen. Het blijkt een prachtige plek tussen de pijnbomen op nog geen 100 meter van het strand. (N42°19'48",O 11°34'36") We parkeren de camper en omdat het zulk mooi weer is besluiten we om morgen hier ook maar een dagje langer te blijven.

Dinsdag 13 januari
We besluiten de camper in verband met het mooie zonnige weer naar de andere kant van het dorp te verplaatsen naar een nog grotere camperplek die heerlijk in de zon ligt. (N42°19'20",O 11°35'18") We nemen een dagje rust en kunnen heerlijk in de zon buiten zitten zolang je maar niet in de wind zit. De weersite geeft aan dat de temperatuur hier 13 graden is maar uit de wind en in de zon voelt dit aan als 20 graden.

Woensdag 14 januari
Vandaag de camper maar weer gestart om richting Rome te vertrekken, een ritje van ruim 110 kilometer. Dat is dus makkelijk te doen.
We hebben een camperplek buiten Rome uitgezocht omdat deze nog voor redelijke prijzen beschikbaar is. De dagprijs is daar € 12,-- zonder stroom terwijl de concurrenten in Rome ruim op het dubbel zitten.
Het is weer zonnig weer en de rit is mooi bij de kust langs. Op een gegeven moment kunnen we niet meer door een dorpje heen rijden omdat we zwaarder zijn dan 7,5 ton en besluiten de rest dan maar via de tolwegen te rijden. Een beetje saaier maar toch wel een leuke route met aardige landschappen.
Eenmaal aangekomen in de buurt van de camperplek wil de navigatie ons steeds over een spoorwegovergang sturen maar deze is al een aantal jaartjes afgesloten zo lijkt het. We besluiten dan maar het adres in te geven in plaats van de coördinaten en krijgen dan wel de juiste richting te zien. Helaas geeft de navigatie nu niet meer aan of we aan het begin of aan het einde van de weg moeten zijn en we rijden dan ook de camperplek voorbij. Bertha ziet nog net waar de ingang was maar het is al te laat, we zijn te ver.
Eenmaal op een kruising aangekomen probeer ik nog om achteruit de camper met aanhanger te parkeren maar er is teveel verkeer waardoor dit onmogelijk is. Dus maar weer vooruit om het verderop nog eens te proberen. Oeps, heb ik de versnelling nog in de achteruit staan. We rijden nog een meter achteruit en ik trap op de rem en ga verder vooruit. Eenmaal op een kruising verderop wordt ik al door een man opgewacht die me vraagt te willen stoppen omdat er een crash is gebeurd. Oh nee hè, door dat metertje achteruit is de aanhanger tegen een andere auto op gereden en hieraan nogal wat schade toegebracht. De bestuurster spreekt geen woord Engels of Duits dus is het lastig communiceren. Als ik een schadeformulier tevoorschijn haal klaren de gezichten weer wat op.
Als ik de papieren aan het invullen ben verschijnt er alsnog politie en één van hen kon redelijk Engels spreken. Deze heeft de situatie opgenomen en alles in een rapport opgenomen. Na wat handen schudden kunnen we eindelijk weer de camperplek opzoeken. . (N41°47'2",O 12°37'34")

Donderdag 15 januari
Vandaag is het heerlijk zonnig weer met een heerlijk temperatuurtje. Een prachtige dag om Rome te gaan bezoeken en ik haal dan ook al gauw de fietsen uit de kar. De beheerster van de camperpek beweerde dat het een kleine 15 kilometer fietsen is naar het centrum, maar dit blijkt niet helemaal waar te zijn. Je bent dan pas aan de rand van het centrum. We hebben deze dag toch wel ruim 50 kilometer gefietst.
Het verkeer was verschrikkelijk druk en fietspaden kennen ze daar niet. Toch was het best te doen al moet je natuurlijk wel goed opletten.
We hebben als eerste het Colosseum, Forum Romanum en de Palatijn bezocht.

Met deze bezichtiging gaat er gauw een paar uur verloren en we komen er dan ook al snel achter dat Rome niet in één dag is te bezoeken. Hadden we ook niet verwacht natuurlijk. We hebben de rest van de dag door Rome gefietst en gewandeld langs diverse bezienswaardigheden. Bij het Colosseum hebben we van een straatverkoper nog een selfiestick gekocht en de resultaten zijn zichtbaar in de foto’s lijkt ons.