Dit jaar zouden we de eerste week van januari met de
camper vertrekken richting Spanje, maar het is iets anders gelopen dan gepland.
Eerst komt onze zoon Pieter met de mededeling dat hij 5 januari een appartement
kan krijgen in Zwolle. Nou, dan stellen we de reis maar even een weekje uit om
hem te kunnen helpen met verven en verhuizen.
Echter in de week dat we hem gaan verhuizen krijgen we
overeenstemming met de familie Sikkes om hun huis met het onze te gaan ruilen.
In eerste instantie zouden we de ruil 1 mei inplannen maar het is dan toch 8
februari geworden. Ja, dan wordt er weer uitgesteld want nu moeten we zelf gaan
inpakken en verhuizen. De definitieve verhuizing vindt plaats op 6 februari en
wij blijven vanaf deze datum in onze camper waarna op 8 februari de transactie
bij de notaris wordt gepasseerd en er kan worden begonnen met de inrichting van
de nieuwe woning. We richten de keuken en de woonkamer een beetje bewoonbaar in
en laten de meeste dozen nog ingepakt zodat we begin april eerst kunnen sauzen
en verven en dan pas gaan uitpakken.
Zaterdag 13
februari vertrekken we dan vanuit Oldeholtpade en na eerst Jurjen, Gea en
Rowan in Wolvega te hebben uitgezwaaid volgt de eerste tussenstop bij Pieter in
Zwolle waar nog wat dingetjes opgehangen moeten worden.
Hierna kunnen we doorreizen naar Lieuwe in Landgraaf waar
we op het parkeerterreintje bij het park willen parkeren. Het is al donker als
we aankomen en nu blijkt het parkeerterrein ook nog eens niet bereikbaar te
zijn waarna we de camper in de nieuwbouw op straat hebben geparkeerd. Gelukkig
wonen er nog geen mensen maar zijn ze zondag wel bezig in de woningen met
verven en inrichten.
Zondagmiddag 14
februari zijn we even naar de carnavalsoptocht gegaan die eigenlijk voor de
dinsdag ervoor stond gepland maar toen is afgelast door de harde wind. We staan
versteld dat men zoveel spullen en snoep van de versierde wagens naar het
publiek gooit. Sommigen komen echt met zakken vol snoepgoed, dvd’s, speelgoed,
enz. thuis.
Omdat we maandagmorgen niet de werklui in de
nieuwbouwwijk in de weg willen staan gaan we zondagmiddag met de camper naar
Mondo Verde waar we altijd een overnachtingsplek hebben.
Maandagmorgen 15 februari worden we wakker en zien dat
er een aardig pakje sneeuw is gevallen.
Na even bij de familie van der Honing
een bakje koffie te hebben gedronken vertrekken we rond het middaguur dan
richting het zuiden. Onderweg zien we veel auto's die meedoen aan de garbage-run. In Luxemburg even getankt en hier ontdekten we dat we een
spanband van de auto waren verloren waardoor de auto nu nog maar met 3
spanbanden vast zit.
Aan het eind van de middag een camperplek gezocht in Metz
maar omdat de weg was afgesloten was de camperplek helaas niet bereikbaar. Wel
jammer want we hadden al heel wat nauwe straatjes moeten doorkruisen. We zijn
maar weer doorgereden en zo kwamen we, voor de 3e keer inmiddels,
aan op de camperplek in Pont à Mousson. Een prachtige plek aan de Moezel.
Als we dinsdagmorgen
16 februari wakker worden blijkt het flink te hebben gevroren en het is dan
ook koud maar gelukkig wel droog. Als we naar buiten gaan ontdekken we dat we
een wieldop van het rechter voorwiel zijn verloren. We hadden maandagmiddag al
een vreemd blikkerig geluid gehoord op de snelweg maar we konden dat toen niet
plaatsen. Nu weten we wat het is geweest.
We hebben de auto van de kar gehaald en hiermee zijn we
naar de plaatselijke supermarkt geweest. Kon ik ook gelijk het parkeerblok op
de kar 5 cm. naar achteren verplaatsen omdat de trapper van de fiets net tegen
de auto aan kwam.
Rond 12 uur zijn we weer vertrokken en gelukkig begint in
de middag de zon te schijnen zodat het ook in de camper een beetje warmer
wordt. Je hebt voorin toch altijd een koude stroom langs de benen en dit wordt
beter als de zon lekker schijnt.
Onderweg krijg ik een lichtsignaal van een auto achter
mij en bij de volgende rotonde zie ik dat ik weer een spanband ben verloren. We
gaan nog terug en vinden hem weer op de weg maar hij is wel zo kapot dat hij
niet meer bruikbaar is. Maar voorzichtig doorgereden omdat nu alleen de
voorwielen nog maar vast zitten en de auto achter vrijelijk heen en weer kan
stuiteren. Een aantal benzinestations bezocht maar nergens waren spanbanden te
koop.
In Chalon s. Saône een grote super- of hypermarkt gezocht
om de volgende dag spanbanden te gaan kopen. We vinden een plekje bij de Lidl
waar we mogen overnachten (N46°48'52",O
4°51'22") en bij de ernaast gelegen pizzeria maar eventjes een pizza
opgehaald.
Woensdag 17 februari eerst maar eens een paar
spanbanden gekocht bij de tegenover liggende bouwmarkt en hiermee de
achterwielen naar voren vastgezet. Na een tijdje te hebben gereden bleken ze
een beetje los te zijn gegaan en dus maar weer iets aanspannen. Later bleken de
spanbanden weer losser te zijn geraakt en bleek de auto te ver naar voren te
zijn getrokken dus nu de spanbanden maar naar achteren getrokken. Dit leek goed
te gaan tot een vrachtwagenchauffeur ons een lichtsignaal gaf en nu was de auto
achter te ver naar rechts te zijn gegaan. Omdat hij niet verder naar rechts
moet besluit ik om alleen een spanband links achter te monteren en dit gaat
goed. Nu komt de auto niet meer van z’n plaats.
Wel
hebben we het probleem dat de camper soms plotseling af slaat waarna we hem
weer opnieuw moeten starten. Na een telefoontje met de monteur in Nederland
trekken we de conclusie dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de
brandstofpomp. Zouden de algen en bacteriën van de beginperiode ons nu nog
parten gaan spelen. Voor de zekerheid nog maar een keer algendoder in de
brandstoftank gegooid en nu maar hopen dat het probleem zich vanzelf zal gaan
oplossen.
In
St. Schely-d’Apcher de camperlek opgezocht maar deze bleek uiteraard weer veel
te klein. Er waren 2 plekken voor campers tot ongeveer 8 meter en dan hield het
ook wel op. Gelukkig vonden we in de buurt een groot parkeerterrein bij het
zwembad waar we prima konden overnachten. Omdat het hier nogal hoog is gelegen
is het hier best koud en vriest het ’s avonds dat het kraakt.
Donderdagmorgen 18 februari maar direct vertrokken omdat
het sneeuwde en we willen voordat er teveel valt graag doorrijden naar lager
gelegen gedeelten. We hebben geen zin in het monteren van sneeuwkettingen ook
omdat we dit nog nooit hebben geoefend.
De
camper slaat eerst weer vaak af maar na verloop van tijd als het wat warmer en
droger wordt gaat dit ook weer beter.
Na even te hebben geparkeerd voor het middageten de
camper weer gestart en nu blijkt het laadlampje niet meer uit te gaan en blijkt
de dynamo niet meer op te laden. Het zal toch niet zo zijn dat die alweer kapot
is, deze hebben we 3 jaar geleden in Spanje ook al vervangen. We moeten maar doorrijden
naar een plek waar truckgarages staan en de dynamo maar door laten meten. In
Perpignan vinden we de 4e garage die we bezoeken bereid naar ons
probleem te willen kijken en de dynamo door te willen meten. Blijkt deze dus na
3 jaar alweer de geest te hebben gegeven. Er wordt nog een nieuwe besteld en
die wordt morgen geleverd dus moeten we ergens in de buurt overnachten. Het
parkeerterrein bij de Intermarché in de buurt blijkt te klein en na wat
manoevreren kom ik er toch weer vanaf. We vinden uiteindelijk een mooi vrij
plekje aan de rand van het dorpje Le Soler. (N42°40'44",O 2°48'42")
Vrijdagmorgen 19
februari de camper om 9 uur bij de garage gebracht en de auto maar even van
de kar gehaald. Hiermee zijn we, terwijl de nieuwe dynamo werd gemonteerd, even
bij de kustlijn langs gereden en de omgeving even wat verkend.
Na de reparatie vertrokken richting Spanje via de tolweg
wat een stuk beter rijdt dan het volgen va de bochtige en bergachtige kustweg
door de Pyreneeën. We besluiten maar door te rijden naar Spanje en daar de
volgende week maar eens een garage te zoeken voor het probleem met de
brandstofpomp.
We zijn doorgereden tot Palamós en daar een parkeerplek
vlak bij een camping gevonden dicht bij de rotskust en de havens. (N41°51'2",O 3°8'15")
Zaterdag 20 februari
weer verder getrokken richting Barcelona. Omdat de kustweg wel erg druk werd
voor Barcelona toch maar de snelweg genomen. Het is heerlijk weer, in een
dorpje wat we passeren geeft een thermometer wel 19 graden aan. We passeren
zonder problemen Barcelona en vinden tegen de avond een mooi plekje op de
boulevard in Villanova I la Geltru. (N41°12'72",O 1°42'97")
Vreemd
dat de accu’s niet helemaal vol zitten, we hebben toch wel een mooi stukje
gereden. De motor weer gestart en nu blijkt dat de dynamo weer niet laadt
terwijl het laadlampje op het dashboard wel uit gaat. Ik snap er niets van en
weet eigenlijk niet of ik hier nu een garage zal opzoeken of weer terug te
rijden naar Perpignan (250 km). Eerst maar even met Gerrit Kasper gebeld om te
overleggen maar hij snapte ook niet hoe dit zou kunnen gebeuren maar we hebben
voor de zekerheid maar besloten om zondag maar terug te rijden naar Perpignan.
Het schiet zo niet erg op, we staan meer in de garage dan dat we rijden.
Zondag 21 februari dan maar weer terug gereden
naar Le Soler. De rit van 250 km hebben we over de tolweg afgelegd wat nog
redelijk snel ging. De camper sloeg eerst nog vaak af maar dit ging later weer
steeds beter, we moeten nu eerst maar het probleem met de dynamo maar weer eens
oplossen. Aangekomen in Le Soler konden we eerst nog even een paar uurtjes
lekker buiten zitten en genieten van het zonnetje.
Maandagmorgen 22 februari de garage maar weer opgezocht
en daar schrokken ze dat ze ons weer aan zagen komen. Ze konden niet geloven
dat de dynamo alweer kapot was maar na vele metingen aan het eind van de middag
besloten de dynamo de volgende morgen te demonteren en op de testbank te
zetten. Als hij dan kapot is dan wordt hij onder garantie weer vervangen. We
zoeken onze slaapplek in Le Soler maar weer eens op.
Dinsdag 23 februari vroeg weer op en eerst even
wat tips van Fred nagelopen en Martin Jansen nog even gebeld hoe het kan dat
een dynamo zo snel weer kapot kan gaan. De dynamo vervangen zonder de oorzaak
op te lossen lijkt me niet zo zinvol. Ik lees het instructieboekje nog even na
en zie hoe er foutcodes kunnen worden uitgelezen, de camper geeft in dit geval
foutcode 434 aan en dit duidt, volgens informatie op het internet, op een
storing in de ECM (electronische controle module, de computer).
De
dynamo wordt in de garage getest en deze blijkt inderdaad kapot te zijn, laadt
nog slechts 8 volt, en wordt onder garantie vervangen.
Na
de reparatie gaan we op pad richting Spanje. Nog maar net op pad en de camper
slaat op de drukke D900 af en na veel pogingen om te starten slaat hij dan na
meer dan een kwartier te hebben stil gestaan toch nog aan.
Om
ongeveer 20.30 uur komen we toch nog aan in Blanes (N41°39'99",O 2°47'54")
waar Fred en Blanche ook al staan. Ze zijn verbaasd dat we zo laat nog zijn
aangekomen.
Woensdag 24 februari samen met Fred proberen het
probleem op te lossen. Na veel gedraai aan de contactsleutel lijkt het probleem
te liggen aan het contactslot dus dan maar proberen het slot uit elkaar te
halen en de connecties te controleren. Makkelijker gezegd dan gedaan en na het
slot aan de achterkant open te hebben vliegen de veertjes en contacten ons
zowat om de oren. Met veel gepriegel het slot weer in elkaar gekregen maar toch
verkeerd gemonteerd en dus moest de procedure nog een keer herhaald worden.
Helaas is alles zonder resultaat gebleken en is het probleem nog niet opgelost.
Cummins
Barcelona gebeld en deze gaf aan dat hij pas maandag een monteur beschikbaar
kan hebben maar hij geeft mij ook nog een adres van een garage in Blanes die er
even naar kan kijken. Omdat de monteur van deze garage vakantie heeft is dit
ook geen oplossing.
Tenslotte
de hulpdienst van de verzekering maar gebeld en deze konden morgenvroeg een
monteur ter plekke hebben. Ondanks dat Blanche helemaal niet van kaartspelletjes houdt en eerst dan ook niet mee wou doen hebben we ’s avonds toch nog een paar potjes gekeezd met z’n vieren. Mag je 1 keer raden wie de fanatiekste was.
Donderdag 25 februari was de monteur om half 12 ter
plekke. Het bleek een monteur voor personenwagens te zijn met totaal geen
verstand van vrachtwagen- en bussenmotoren. Toch proberen het probleem aan hem
uit te leggen en d.m.v. starten dit voor te doen. Blijkt het probleem zich
inmiddels vanzelf te hebben opgelost want zolang de monteur er is kan er gewoon
gestart worden. Het is net als bij de tandarts, als je er eenmaal bent is de
kiespijn weg.
Als
de monteur weer is vertrokken doet dezelfde fout zich weer voor waarna we
hebben besloten zelf de motorruimte maar ingedoken en alle stekkertjes los
gehaald en weer gemonteerd. Tenslotte de motor gestart en alle bekabeling maar
nagelopen en blijkt het probleem aan de grote stekker van de boordcomputer te
zitten. Met een ty-rap de kabelbundel zo bij elkaar gebonden dat we in ieder geval
elke keer kunnen starten.
’s
Avonds uit eten geweest met Fred en Blanche bij de chinees in Blanes. We hebben
uitgebreid gewokt met allerlei heerlijke vis- en vleesgerechten en sushi’s, en
dat voor maar 12 euro per persoon.
Vrijdagmorgen 26 februari regent het verschrikkelijk
hard, we kunnen bijna niet de camper uit stappen zonder natte voeten op te
lopen. We maken maar even van de gelegenheid gebruik om da auto en de camper
met het regenwater een beetje schoon te maken. Helaas word ik zelf ook helemaal
nat ondanks dat ik een regenpak droeg.
Na
’s middags een beetje te hebben gewandeld en samen met Fred en Blanche koffie
te hebben gedronken zijn we tegen zessen de stad ingelopen om een restaurantje
te zoeken waar we wat kunnen eten. Dat valt nog niet mee, de meeste restaurants
gaan pas rond half negen weer open en zijn niet berekend op Nederlandse
etenstijden. Na een tijdje rond te hebben gelopen komen we tenslotte uit bij
een Kebab-restaurant vlakbij de camper en hebben daar heerlijk gegeten.
Rond
8 uur lopen we weer naar de camper en zien dat het hondje van Fred en Blanche
buiten loopt. Na eerst te denken dat de camper niet was afgesloten blijkt er te
zijn ingebroken. Het raam bij de bestuurdersplaats is ingeslagen waardoor ze
naar binnen zijn gekomen en door de deur zijn ze er weer uit gegaan. De hele
camper is overhoop gehaald en er zijn veel dingen weg. Gelukkig heeft een
mevrouw rond 6 uur ontdekt dat de hond buiten liep en deze zag glas op de grond
liggen. Deze heeft de politie gebeld maar deze zijn helaas niet gekomen.
Waarschijnlijk zijn de inbrekers wel gestoord en zijn ervandoor gegaan want
veel dingen die voor het grijpen lagen liggen nog in de camper.
Bij
ons is er gelukkig niet ingebroken, waarschijnlijk is Noeshka onze redding
geweest en durfden ze niet bij een Rottweiler naar binnen te gaan.
We
hebben het raam ’s avonds nog afgeplakt en de volgende morgen, zaterdag 27 februari, eerst bij de
bouwmarkt een stuk plexiglas gehaald waar Fred vakkundig een noodraampje heeft
gemaakt wat voortreffelijk sloot. Zo konden ze toch rijden en omdat het raampje
ook nog open kon ook de tolpoortjes nog door.
We
moesten nog lang wachten op de recherche die vingerafdrukken af ging nemen.
Helaas bleek dit niet mogelijk omdat hij aangaf dat er handschoenen waren
gedragen.
Later
in de middag samen vertrokken, Fred en Blanche naar Frankrijk en wij richting
Barcelona waar we het adres van Cummins Spanje hadden opgezocht.
We hebben veel storing onderweg gehad maar we konden, mede door de ty-rap die we hadden gemonteerd, wel iedere keer weer starten nadat hij was uit geslagen.
We hebben veel storing onderweg gehad maar we konden, mede door de ty-rap die we hadden gemonteerd, wel iedere keer weer starten nadat hij was uit geslagen.
Het
adres van Cummins bleek midden in de stad Barcelona te zitten op nog geen 500
meter afstand van La Sagrada Familia.
Hier was uiteraard geen werkplaats, het bleek uitsluitend een kantooradres
te zijn en met veel pijn en moeite door de vele storingen zijn we het centrum
weer uitgekomen. We vonden op internet een DAF-dealer op het industrieterrein
bij de haven en daar maar heen gereden. We hebben de camper geparkeerd op een
dichtbij gelegen parkeerhaventje en maar wachten op maandagmorgen tot de garage
om 7.30 uur zou openen. We stonden nog maar net of de beveiliging kwam al
langs. Na uitgelegd te hebben wat we daar deden moesten we de camper maar op de
linker rijstrook parkeren, dat was volgens hen de beste plek. (N41°20'66",O 8°8'37")
’s
Nachts hebben we veel regen gehad maar de volgende morgen, zondag 28 februari, schijnt het zonnetje en we halen de auto van de
kar om Barcelona te gaan bezoeken. We hebben een rondje in de stad gereden en
in de buurt van La Sagrade Familia een broodje gegeten. Bij de haven en
stranden geweest waar het op zondag met een lekker weertje heel druk was.
Maandag 29 februari om half acht naar de garage
maar de man op kantoor gaf me te kennen dat ze pas om 8 uur open gingen dus
maar even een half uurtje gewacht en om 8 uur mij weer gemeld. Toen gaf hij me
aan dat ze alleen DAF-trucks repareerden en dus niets voor me konden betekenen,
dit terwijl er een Mercedes truck ter reparatie in de garage stond.
Gelukkig
was een collega van hem hulpvaardiger en ik kreeg van hem een adres van een
garage voor elektra op een afstand van 25 kilometer. Daar aangekomen bleken ze
het hier ook zo druk te hebben dat we pas de volgende morgen aan de beurt
konden zijn.
Om
een teleurstelling de volgende morgen te voorkomen toch nog maar weer eens met
Cummins in Barcelona gebeld met de vraag waar hun werkplaats in Barcelona was
gevestigd en wanneer ik daar eventueel terecht kon. Ik kreeg een adres door in
Sallent, een afstand van ongeveer 85 kilometer, en hier zijn we toen maar heen
gereden.
Het adres bleek weer midden in het dorp te zitten en was niet meer dan een woonhuis.
Het adres bleek weer midden in het dorp te zitten en was niet meer dan een woonhuis.
Cummins
maar weer een sms-je gestuurd en daarvan
kreeg ik als antwoord dat ze op maandag dicht zijn en dat we pas op dinsdag
terecht kunnen. Wel kreeg ik een telefoonnummer van de monteur zodat ik deze
een berichtje kon sturen voor een afspraak morgen. Na wat googelen op internet
en zoeken op de naam van de monteur bleek zijn bedrijf vlakbij de plek te zijn
waar we tijdelijk hadden geparkeerd.
We
besluiten om op dit industrieterrein te overnachten en zoeken een geschikt
parkeerplek. (N41°48'40",O
1°53'52") ’s Middags komt er een
busje voorbij waarop ik nog net het Cummins-embleem zag staan. Blijken we naast een hele grote
loods te staan van Cummins.
We
laten tegen 7 uur de hond nog even uit en dan zien we mensen bij de loods
lopen. Toch maar even gevraagd of dit een vestiging was van Cummins Spanje en
of de betreffende monteur hier werkt. De naam was niet bekend en een Engels
sprekende monteur wordt erbij gehaal en binnen de kortste keren staan er
meerdere mensen om ons heen. Het bedrijf blijkt geen vestiging te zijn van
Cummins Spanje maar een garage die alleen maar werkt aan de machines van het
tegenover gelegen mijnbouwbedrijf. De monteur heeft nog met zijn baas gebeld of
hij de camper mocht repareren maar kreeg hiervoor geen toestemming. Wel wilde
hij, omdat ze om 7 uur toch ophielden, wel even in zijn vrije tijd helpen.
Omdat wij al hadden gelokaliseerd waar de storing zat werd al gauw
geconstateerd dat er een draadje kapot was in een bundel van zo’n 20 draden. Na
2 uren te hebben gewerkt was het weer klaar en de storing opgelost. De monteur
wou hiervoor niets ontvangen want hij zou ook graag geholpen worden als hij met
pech in het buitenland stond. Waar vind je nog zulke mensen? Uiteraard hebben
we hem toch nog een leuk bedragje toegeschoven.
Dinsdag 1 maart eerst maar eens uitgeslapen
en rond 12 uur weer vertrokken richting het zuiden. We zijn door het binnenland
gereden via Lleida en langs de Ebro rivier naar Alicante. Een prachtig gebied
met heel veel haarspeldbochten en nog een aardig pakje sneeuw langs de weg.
Gelukkig zijn de wegen droog zodat het nog wel gemakkelijk te berijden is.
Bij de kust aangekomen in Benicarlo een plekje gevonden om te overnachten op een gravel parkeerterrein vlak bij zee. (N40°25'15",O 0°26'14") We staan niet helemaal alleen, er staat ook nog een Italiaanse man in een VW-busje.
Bij de kust aangekomen in Benicarlo een plekje gevonden om te overnachten op een gravel parkeerterrein vlak bij zee. (N40°25'15",O 0°26'14") We staan niet helemaal alleen, er staat ook nog een Italiaanse man in een VW-busje.
Woensdag 2 maart is het heerlijk weer en we
hebben dan ook lekker buiten gezeten. ’s Avonds lekker in het dorp uit eten
geweest en een 2-gangen diner inclusief drankje en borreltje gehad voor het
geweldige bedrag van € 5,-- per persoon. Waar vind je nog zoiets?
In
de nacht naar donderdag 3 maart veel
wind gehad en het is dan ’s morgens ook weer veel kouder. Nog even koffie
gedronken in hetzelfde restaurant als waar we gisteren hebben gegeten en hier
even gebruik gemaakt van de Wifi-verbinding. Rond 11 uur zijn we dan weer
vertrokken en zijn we doorgereden naar Borriana waar we in 2013 ook al eens
hebben gestaan. (N39°51'55",W
3°4'4") Er blijken nog steeds campers te staan maar net even op een ander
plekje.
We
konden nog even buiten in het zonnetje zitten maar rond vijf uur wordt het toch
wat te fris en gaan we naar binnen.
Vrijdagmorgen 4 maart is het heerlijk weer maar de
wolken dienen zich vanaf de bergen weer aan. Het zal de komende dagen toch weer
iets minder worden met het weer. Ik heb nog even gewerkt aan de boekhouding en
Bertha ging nog even met Noeshka naar het strand omdat er veel mensen waren.
Bleek dat ze een grote schildpad in zee los lieten onder veel belangstelling
van bussen met scholieren en andere belangstellenden.
Rond
het middaguur vertrokken richting Alicante waar we het parkeerplek bij Gran
Alacant maar weer eens gaan opzoeken. Daar aangekomen bleek er niet een enkele
camper meer te staan en stonden er borden met een verbod voor caravans en
campers. We wagen het maar niet om hier te gaan staan en gaan dan maar weer
verder richting Santa Pola langs de kustweg. Na een paar kilometer ontdekten we
een parkeerterrein waar nu alle camper stonden geparkeerd. (N38°13'36",W 0°30'39")
We hebben onze camper hier maar midden op het veld geparkeerd en Noeshka
uitgelaten.
Toen
we terug kwamen bleken we naast onze buren van 2 jaar eerder te staan, Simon en
Titia uit IJsselmuiden. We hebben nog even gezellig bijgepraat.
Zaterdag 5 maart gaan we op de fiets naar de
weekmarkt in Santa Pola. Hier blijkt weer veel van hetzelfde te koop en het
valt ons deze keer dan ook iets tegen.
’s
Middag is Henry, een vriend van Fred en Blanche, die op de camperplek in Santa
Pola stond, nog even langs geweest.
Onze
buren blijken 2 stellen uit Groningen, Chris, Etty, Ype en Corrie, te zijn en
één daarvan, Ype, vraagt me of hij de camper even mag bekijken. Ze zijn alle 4
even bij ons in de camper geweest en daarna hebben we nog even met ze
geborreld. Het was heel gezellig en we hebben direct een klik met deze mensen.
Ook Simon en Titia schuiven nog even aan.
Zondag 6 maart hebben we de camper even naar
de rand van de parkeerplaats verplaatst en hebben we de auto even van de kar af
gereden. We willen nog even met de auto naar de camperlek in Santa Pola van Oli
om Adrie en Jo te bezoeken.
Bleken
ze ons net voor te zijn want daar kwamen ze al aan op de scooter. Ze hadden al
van Henry gehoord dat we hier stonden en ze wilden ook even bij ons kijken. Het
was weer heel gezellig met dit Brabantse stel vol humor.
Toen
ze weer weg waren nog even aangesloten bij de Groninger buren en even gezellig
met z’n 8-en bij elkaar gezeten.
Maandag 7 maart zijn er al weer aardig wat
campers weg zo na het weekend. Helaas gaat de zon ook weg maar gelukkig gaat de
wind wel wat liggen. De temperatuur is heel redelijk maar niet zo om lekker
buiten te zitten. Vanmiddag zijn we dan ook even bij Simon en Titia geweest om
te keezen. Ze kenden dit spel nog niet en hadden een hele andere voorstelling
van keezen. Het blijft een leuk spel waarbij veel ruimte is om nog wat te
kletsen, het was dan ook een heel gezellige middag.
Dinsdagmorgen 8 maart komt rond 11 uur de politie
langs om te vertellen dat we hier niet mogen overnachten. We mogen de hele dag
blijven als we maar niet in de camper
blijven slapen. We hadden al even met de auto rond gereden en hadden tussen La
Mata en Torrevieja la een plekje ontdekt waar het leuk vertoeven leek. (N37°59'59",W 0°39'28")
Vanmiddag zijn we hier dan naar toe gereden en Ype en Corrie zijn met ons mee gegaan want ook met hen moesten we nog even keezen natuurlijk. De volgende dag, woensdag 9 maart, hebben we dit maar even opgepakt en ook zij vonden het een heel leuk spel. We hebben veel lol gehad. We spreken met hen af dat we morgen bij het dichtbij gelegen restaurant fis hand chips gaan eten.
Vanmiddag zijn we hier dan naar toe gereden en Ype en Corrie zijn met ons mee gegaan want ook met hen moesten we nog even keezen natuurlijk. De volgende dag, woensdag 9 maart, hebben we dit maar even opgepakt en ook zij vonden het een heel leuk spel. We hebben veel lol gehad. We spreken met hen af dat we morgen bij het dichtbij gelegen restaurant fis hand chips gaan eten.
Donderdag 10 maart konden we lekker even buiten
koffie drinken waarna we even naar Santa Pola zijn geweest om Adrie en Jo nog even
op te zoeken. Ze hadden een mooie camper gekocht die behoorlijk wat groter was
dan de oude. Adrie had al weer heel veel dingetjes veranderd aan de camper
waarbij de verstelbare tafel, waarvan hij de poot zelf had gedraaid, wel
opviel.
Op de terugweg zijn we bij de Lidl langs geweest om wat broodjes te halen en hier zagen we toch wel een heel bijzondere camper, een vrachtwagen met oplegger van de firma Spaansen uit Winkel.
Op de terugweg zijn we bij de Lidl langs geweest om wat broodjes te halen en hier zagen we toch wel een heel bijzondere camper, een vrachtwagen met oplegger van de firma Spaansen uit Winkel.
Toen
we terug waren hebben we nog maar weer even gekeezd met Ype en Corrie wat ook
nu weer heel gezellig was. Het klikt zo goed, het is net of we elkaar al jaren
kennen.
Helaas
ging het fis hand chips eten niet meer door omdat dit een lunchgerecht bleek te
zijn en na 16.00 uur niet meer wordt geserveerd. Omdat zij niet anders uit eten
wilden gaan hebben we de auto maar gepakt en in Torrevieja een restaurantje
gezocht waar we lekker Paëlla hebben gegeten.
Vrijdag 11 maart vertrekken Ype en Corrie naar
Los Alcazarez en omdat wij nog tot Mar Menor wilden gaan zijn ook wij naar
dezelfde camperplek aan de rand van Mar Menor verhuisd. We konden niet op de
reguliere plekken terecht maar op het parkeerterrein was ruimte zat en ook hier
stonden meerdere grote campers geparkeerd. Het is een camperplek die vorig jaar
is geopend en het ziet er dan ook heel mooi en schoon uit. ’s Middags bij Ype en Corrie nog even wat
gedronken tot het te koud werd om buiten te zitten.
Zaterdag 12 maart zijn we toch nog maar weer even naar de markt
in het dorp geweest waar weer veel van dezelfde spullen te koop waren. We
hebben elk een halve kip en gegrilde aardappels in schil meegenomen en heerlijk
bij de camper opgegeten. Omdat het heerlijk weer was de hele middag nog lekker buiten in de zon gezeten en wat gelezen. Tijdens de wandeling zagen we nog een Amerikaanse camper staan. Helaas was de Engelse eigenaar niet aanwezig en konden we niet even over de campers praten.
Zondag 13 maart naar de zigeunermarkt
geweest. Dit was een markt waar ook veel oude spulletjes werden verkocht maar daarnaast
werd er ook weer heel veel gewone handel verkocht.
Vanmiddag
zijn we met de auto naar La Manga aan de andere kant van het Mer Menor geweest.
De hele strook wordt gebruikt voor het toerisme en er zijn dan ook veel hotels
en appartementengebouwen aanwezig. Na dezelfde weg dan maar weer terug te zijn
gereden nog even heerlijk buiten gezeten.
Maandag 14 maart wou Bertha even wat wasjes
doen op de camperplek en heeft dan ook wat muntjes voor de wasmachines gehaald.
De wachttijden worden steeds langer omdat de mensen de te lange programma’s
gebruiken en er mensen uit Groningen zomaar tussendoor hun wasje doen. We
besluiten dan maar een dagje aan de stroom aan te sluiten en de wasjes in de
camper te doen. We hebben per slot van rekening een eigen wasmachine aan boord
en kunnen op de camperplek makkelijk water tanken en de afvaltanks weer legen.
Al met al bleek dit ook nog veel goedkoper te zijn en ook dat is natuurlijk
mooi meegenomen.
We
zijn op de fiets nog even naar de Lidl geweest en daarna nog even langs het Mar
Menor gefietst. Bij het vliegveld bleek nog een camping te zijn waar ook veel
campers stonden en toen zagen we daar nog een Monaco camper staan. Omdat je
deze campers niet elke dag tegen komt er even naar toe gefietst. De mevrouw de
erbij zat schrok wel even van de mensen die zomaar op haar af kwamen fietsen
maar we mochten de camper ook wel even van binnen bekijken. Het was een Cayman
met 4 slide-outs waarvan ze echter maar 1 gebruikten omdat het anders wel een
hele grote ruimte werd. Helaas was haar man niet thuis omdat de schotelantenne
kapot was en ze hiermee naar een reparateur waren gegaan.
Nog
even rond de camper gelopen en toen zag ik de spatlappen met de naam Spaansen
erop. Bleek het een broer te zijn van de eigenaar van de vrachtwagen die we een
paar dagen eerder bij de Lidl zijn tegen gekomen.
Terug
gekomen weer even met Ype en Corrie en ook met Chris en Etty die vandaag waren
aangekomen, buiten gezeten.
Dinsdagmorgen 15 maart bij Chris en Etty koffie
gedronken want het was Chris zijn 71e verjaardag.
Daarna
gingen we de camper klaar maken voor vertrek en zagen we 2 mensen op de
vouwfiets aankomen. Bleken de mensen van die andere Monaco te zijn waarvan die
man ook wel even onze camper wou bekijken.
Ondertussen
was er nog een vliegshow van straaljagers wat elke dinsdag en vrijdagmorgen
schijnt te gebeuren.
Rond
een uur of 2 dan, na legen en vullen, vertrokken naar La Mata waar we een
plekje wat door Chris was aanbevolen niet konden bereiken met ons formaat
camper. Daarna maar aan de andere kant van het dorp geparkeerd op de plek waar
Fred en Blanche ook een aantal weken hebben gestaan.
Omdat
dit plekje niet zo ons plekje is, wij staan liever wat vrij met een beetje
uitzicht, besluiten we woensdag 16 maart
dan ook maar even een kilometertje te verplaatsen naar het plekje in Torrevieja
waar we al eerder met Ype en Corrie hadden gestaan. Het is heerlijk weer, 22+
graden, en we kunnen dan ook nog even heerlijk buiten zitten. Totdat er een
wolkje voor de zon verschijnt en het plotseling veel kouder wordt.
We
besluiten, ook omdat het weer iets minder wordt, donderdag 17 maart richting Benidorm te vertrekken en proberen daar
een tijdje door te brengen. Echter in Benidorm hebben we nooit veel geluk met
het vinden van een camperplek. De camperplek die we ingeven bleek weer bij de
tennisbaan uit te komen bij een camperplek die al jaren gesloten is en waar we
nu al voor de 3e keer voor staan. Met veel moeite er weer vandaan
gekomen en maar weer even verder gezocht buiten Benidorm. In Albir aan zee even
gestopt en een broodje gegeten.
Even verderop hebben we de coördinaten van een vrije plek maar deze blijkt al te zijn afgesloten waarna we maar door zijn gereden naar Cullera naar een plek waarvan we de coördinaten van Ype hebben gekregen. Dit is wel een heel groot terrein met plek zat. Er blijken al aardig wat campers te staan maar door de grootte van het terrein valt het niet op. Het is een plek aan de rand van het dorp en aan het strand gelegen. Een ideale plek.
Even verderop hebben we de coördinaten van een vrije plek maar deze blijkt al te zijn afgesloten waarna we maar door zijn gereden naar Cullera naar een plek waarvan we de coördinaten van Ype hebben gekregen. Dit is wel een heel groot terrein met plek zat. Er blijken al aardig wat campers te staan maar door de grootte van het terrein valt het niet op. Het is een plek aan de rand van het dorp en aan het strand gelegen. Een ideale plek.
Vrijdagmorgen 18 maart zijn we beiden met een lichte
hoofdpijn wakker geworden. We hebben de camper nog even verzet naar een wat
vlakkere plek om buiten te zitten en toen met de auto de omgeving nog even wat
verkend. In het dorp Cullera is een feest, Fallas, aan de gang en er staan dan
ook veel auto’s geparkeerd en veel wegen zijn ook afgesloten. We kunnen dan ook
geen parkeerplek vinden en zijn maar weer naar de camper gegaan. Bertha is de
rest van de dag ziek en komt niet meer van de bank.
Zaterdag 19 maart voelen we ons allebei weer
een stuk beter en we gaan nu met de fiets het dorp in. Rond het middaguur wordt
het heel druk op straat en komen er mensen in klederdracht met muziekbandjes in
processie door het dorp. Op de straathoeken staan heel veel beelden en groepjes
beelden, een mooi gezicht.
Ik ben ook in Spanje geweest, maar in een hele andere setting dan wat ik net gelezen heb hier. Dit lijkt mij zo tof. Volgens mij moet er echt een gehele planning aan vooraf gaan voor je op zo'n trip kan gaan. Ook met het tanken, aangezien je niet bekend met het land en toch zo veel moet rijden. Je moet dan wel weten waar je allemaal kan tanken voor je zonder brandstof komt te staan. Maar echt vet joh!
BeantwoordenVerwijderen