dinsdag 12 februari 2013

Spanje 2013 week 1

Zo, de eerste week van onze reis naar Spanje zit er op en we hebben eindelijk de beschikking over een eigen internet verbinding via onze schotel en wordt het dus tijd om iets van ons te laten horen.

De week begon op dinsdag 5 februari met een kort tripje naar de garage in Ochtrup waar we hadden afgesproken om even naar de electriciteit te gaan kijken. De eerste dag begon direct al met een dikke hagelbui en we hebben vanaf toen de hele week een wit landschap gezien.











Nadat de storing met de electra was verholpen werd het ene na het andere probleem ontdekt en verholpen en omdat er onderdelen besteld moesten worden hebben we 3 nachten bij de garage overnacht. Een voordeel daarbij is dat je elke dag wordt verrast met verse broodjes van de zaak maar het nadeel is dat je aan het eind wordt verrast met de rekening van de reparaties.

Vriujdag zijn we dan rond 5 uur in de middag vertrokken en het werd dan ook al gauw donker. We hadden een camperplek in het centrum van Keulen uitgezocht maar om daar te komen moesten we onder hoogspanningskabels door die op 3.80 meter hoogte waren opgehanden. We hebben de camper toen maar laten zakken om er ongedeerd onderdoor te komen. Eindelijk op de plaats van bestemming aangekomen bleek het adres niet te kloppen en kwamen we uit op een heel smal weggetje waar we maar gauw weer zijn vertrokken.

Hebben toen nog een tijdje doorgereden en kwamen uiteindelijk in een sneeuwbui terecht op niet al te brede wegen wat uiteraard altijd spannend is. Een probleem is dan ook dat je geen parkeerterrein meer kunt ontdekken omdat alles is bedekt met een dikke laag sneeuw. We dachten eindelijk een plaatsje te hebben gevonden bij een scholengemeenschap, maar omdat we daar niet konden keren hebben we deze plek niet genomen. Uiteindelijk zijn we midden in een woonwijk beland in een plaatsje waarvan we toen de naam nog niet wisten. De volgende ochtend bleek dat we in Merl waren beland.











De volgende dag weer vertrokken en na te hebben getankt in Luxemburg (lekker goedkoop, scheelt een boel bij 400 liter diesel) kwamen we dan in Frankrijk aan. Na de boodschappen bij een Lidl onderweg te hebben ingeslagen kwamen we uiteindelijk aan in het plaatsje Pont à Mousson. De camperplek was schitterend gelegen direct aan de Moesel en was ook geschikt voor een grote camper. Het nadeel was dat het er verschrikkelijk koud was en tot overmaat van ramp is daar de Webasto standkachel in de loop van de ochtend uitgevallen.

 Zondag zijn we dan weer vertrokken en we hadden afgesproken nu maar eens een langere rit te gaan maken anders zou het ook niet opschieten en we de kou zo snel mogelijk achter ons willen laten. We hebben een aantal malen een afslag van de grote weg genomen en steeds met weinig succes om een plaatsje te vinden. Het was al lang weer donker toen we de afslag Firminy hebben genomen en tot 2 keer toe midden in het centrum zijn beland waar het zo smal was dat we er maar moeilijk weg konden komen. Toen we eindelijk de weg uit het centrum hadden gevonden zijn we op een immens parkeerterrein bij de supermarkt Casino gaan staan. De gaskachel was inmiddels ook uitgevallen en we waren dan ook aangewezen op de electrische kachel van de camper en een electrische kachel die we hadden meegenomen.











De volgende ochtend de camper geinspecteerd en er bleek een enorme olievlek onder de camper vandaan te komen. Er bleek een hydrauliekleiding van de slideout lek te zijn terwijl die eerder in de garage ook al gerepareerd te zijn. Onderweg dus maar een garage zoeken die de leiding kan repareren wat resulteerde dat we de hele maandagmiddag in de Mercedes garage in Le Pue en Velay hebben gestaan waar ze de reparatie hebben uitgevoerd. Helaas hadden ze geen verstand van het type Webasto standkachel wat bij ons was geinstalleerd zodat ze deze niet konden repareren.


Ze wisten nog wel het adres van een DAF-garage te geven wat aan het andere einde van de stad was gevestigd en heel makkelijk te vinden was. Gelukkig hebben we een adres kunnen vinden wat we in onze navigatie konden invoeren anders hadden we het nooit gevonden. De route liep dwars door het centrum van de stad en de garage was gevestigd in een heel klein plaatsje net buiten de stad. Het was inmiddels al 6 uur geworden en de garage was dus al dicht. Gelukkig was er nog iemand aanwezig die naar ons probleem heeft gekeken maar toen hij alle elektra draden in de camper zag, zag hij het niet meer zitten en zei het de volgende dag nog wel te willen proberen door te bellen met de garage in Duitsland. Omdat ze in Duitsland weinig Frans spreken (wij trouwens ook niet) en de Fransman geen woord vreemde taal sprak hebben we dit advies maar in de wind geslagen en de route maar voortgezet. Doordat we in een klein plaatsje waren beland en een eindje uit de oorspronkelijke route leidde onze navigatie ons vervolgens over wel heel kleine bergweggetjes. Jammer dat het donker was want de uitzichten moeten prachtig zijn geweest. We hebben uiteindelijk een willekeurige parkeerplaats uitgekozen om te overnachten en als je dan in de ochtend wakker wordt zie je dit.












Tijdens de wandeling met Noeschka begon het alweer te sneeuwen en we besloten toen ook maar om snel te gaan vertrekken voordat de wegen helemaal vol zouden zijn gesneeuwd. Omdat we op kleine bergweggetjes waren beland en het behoorlijk waaide kwam er heel veel sneeuw over de wegen heen waaien. We hebben dan ook heel lang werk gehad om uit de bergen vandaan te komen en weer op een redelijk grote weg uit te komen.

 

De route gepland naar Millau waar het hoogste viaduct ter wereld kan worden gevonden.












Omdat het in Millau toch nog wel koud was zijn we maar een eindje doorgereden en we staan nu op een immens parkeerterrein bij een supermarkt niet ver van de Middellandse Zee in een plaatsje waarvan we de naam morgen wel zullen ontdekken denk ik. We schieten dus al aardig op naar Spanje waar de temperaturen bij Barcelona al rond de 15 graden zijn. Daar kijken we naar uit.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten